Joogit

Ilmajooga – aloittelijan opas ja vinkit ilmajoogaan

ilmajooga

Ilmajooga on ihanan erilainen tapa nauttia joogaharjoituksesta ja sen tuomista hyödyistä. Ilmajoogakankaan avulla pääset kokemaan painottomuuden ja leijailun tunteita samalla, kun rentoudut, kehität liikkuvuuttasi tai huollat kehoasi!

Ilmajoogakangas tukee kehoa, jakaa kehon painoa eri tavalla ja mahdollistaa täten asanoita, joita ei välttämättä pysty tekemään lattialla. Ilmajoogaharjoitus, kuten muukin jooga, voi olla joko hyvin rentouttavaa ja rauhoittavaa, tai dynaamisempaa ja voimistavampaa.

Lisäksi liinan avulla on ihanaa tehdä hengitysharjoituksia ja avata kehosta jumeja, jotka saattavat estää täysin vapaata hengitystä tapahtumasta. Moni kokee etenkin rentouttavat asennot erityisen rauhoittaviksi ilmajoogakankaan syleilyssä ja lempeässä keinunnassa.

Kenelle ilmajooga sopii?

mitä on ilmajooga

Jos olet ensikertalainen, suosittelemme kokeilemaan ilmajoogaa ensin esim. paikkakuntasi ilmajoogastudiolla. Näin pääset testaamaan, onko laji sinun juttusi, ja saat kokeilla lajia turvallisesti ammattilaisen ohjauksessa.

Kun tiedät, että ilmajooga sopii sinulle ja jos harjoitus kutsuu enemmänkin, voit halutessasi hankkia ilmajoogaliinan myös kotiisi ja harjoitella omassa rauhassasi vaikka olohuoneessa, tai kesäisin parvekkeella tai mökkiterasilla!

Ilmajooga sopii periaatteessa lähes kaikille, sillä kuten muussakin joogassa, siinäkin on sekä lempeämpiä että haastavampia variaatioita tarjolla.

Harjoitusta (etenkään ylösalaisin menoa) ei kuitenkaan suositella, jos sinulla on verenpaineen kanssa haasteita, akuutteja välilevyongelmia, olet raskaana, tai jos sinulla on kaihi.

Ilmajoogan hyödyt

Ilmajoogan hyödyt ovat hyvin samankaltaisia muunkin joogan hyötyjen kanssa, minkä lisäksi ilmajoogaliinan avulla voidaan nauttia asennoista, jotka eivät aina ole lattialla mahdollisia. Monelle lempeä liinan sisällä keinunta voi auttaa rentoutumiseen ja lisätä näin joogan rauhoittavaa vaikutusta. Alla muutamia ilmajoogan hyötyjä listattuna!

  • Liikkuvuuden kehittäminen: ilmajoogan avulla voidaan nauttia ihanista venytyksistä ja dynaamisista venyttelyistä, jotka säännöllisesti tehtävänä lisäävät liikkuvuutta ja sidekudosten joustavuutta.
  • Ryhdin paraneminen: moni ilmajooga-asana vaatii keskivartalolta ja syviltä lihasketjuilta aktivaatiota, mikä auttaa ryhdin tukemisessa. Lisäksi ilmajooganauhan avalla on mahdollista tehdä ihania rangan avauksia, jotka auttavat sulattamaan esim. istumisesta aiheutuneita jumeja.
  • Verenkierto ja nestekierto: joogan asennot ja liikkeet voivat parantaa verenkiertoa ja kehon nestekiertoa.
  • Lihasten voimistaminen: monet joogan asanat ja liikkeet kehittävät myös voimaa (etenkin staattista)
  • Itseluottamuksen lisääntyminen: uusien lajien ja taitojen opetteleminen lisää itseluottamusta ja uskoa itseen – pääset nauttimaan oppimisen ilosta!
  • Rentoutuminen ja hermoston rauhoittaminen: ilmajooga auttaa rentoutumaan ja rauhoittamaan hermostoa, mikä vähentää stressiä.
  • Keskittymiskyky: ilmajooga, kuten muukin jooga, vaatii keskittymistä ja läsnäoloa, mikä voi kehittää kognitiivisia taitoja.

Vinkit ilmajoogaharjoitukseen

vinkit ilmajoogaan

Turvallisuus on ilmajoogan A ja O.

Varmista, että liina on sinulle sopivalla korkeudella ja oikeaoppisesti kiinnitettynä kattoon, joka kestää painoa. Sopiva liinan korkeus on yleensä sellainen, että liinan pohja ulottuu katosta lonkkiesi korkeudelle. Aseta liinan alle joogamatto.

  • Valitse (melko ihonmyötäiset) vaatteet, joissa ei ole ylimääräisiä “härpäkkeitä”, kuten vetoketjuja tai naruja.
  • Jätä korut pois, etteivät ne raavi ilmajoogaliinaa tai tartu kankaaseen.
  • Varmista, että sinulla on riittävästi tilaa ympärilläsi.
  • Laita pitkät hiukset kiinni, vältä solkia ja pinnejä (samasta syystä kuin koruja).
  • Seuraa ohjeita ja kokeile asanoita vain ammattilaisen ohjauksessa jotta tiedät, mitä teet.
  • Kuuntele kehoasi ja etene omassa tahdissasi.

Haluaisitko harjoitella kotonasi?

ilmajooga kotona ilmajoogakurssi

Jos haluaisit nauttia ilmajoogasta myös kotioloissa, ilmajoogakurssi on sinulle! Tällä kurssilla tulet tutuksi liinan kanssa ja opit turvallisesti erilaisia tapoja hyödyntää ilmajoogakangasta.

Kurssin videot on jaettu eri tasoisille ilmajoogeille aloittelijasta edistyneempiin sisältäen 3 eri tasoista ilmajoogavideota; ilmajoogan alkeet vasta-alkajalle, ilmajoogaharjoitus kaikille tasoille, sekä edistyneempi, dynaaminen harjoitus siihen hetkeen, kun kaipaat lisää haastetta.

Voit edetä kurssilla omassa tahdissasi ja videot ovat saatavillasi niin kauan, kuin jäsenyytesi on voimassa.

LUE KURSSISTA LISÄÄ TÄÄLLÄ!

Jäikö jokin askarruttamaan? Kysy lisää kommenteissa tai ota meihin yhteyttä, jutellaan!

Lähetä kaverille:

Tilaa joogapostia

Tykkäsitkö tästä? Tilaa uusimmat joogajuttumme suoraan sähköpostiisi.

Tervetuloa sisäpiiriin! :) Voit peruuttaa uutiskirjeen tilauksen milloin tahansa.

Tilaa ilmoitukset
Ilmoita
guest
0 Kommenttia
Inline Feedbacks
Näytä kaikki kommentit
0
Jaa tunnelmasi harjoituksen jälkeen!x
Joogit.fi

Kirjautuminen

Tilaa Uudet jutut sähköpostiisi

Juttuja joogasta ja hyvinvoinnista