Joogit

HYVÄ RYHTI: myytti vai tavoiteltava asia? Lue ryhdin ABC!

hyvä ryhti ryhdin abc
Onko työtuolissa röhnöttäminen sittenkään pahasta? 

Hyvän ryhdin tärkeydestä puhutaan paljon. Jo lapsena meitä ojennetaan seisomaan suorassa, ja työergonomialuennoilla tähdennetään työasentojen merkittävyyttä. Miksi ryhti on toistamiseen suurennuslasin alla? Mitä hyvä tai huono ryhti tarkoittaa?

Pureudumme aiheeseen tässä artikkelissa sekä Joogit Heimon jäsenalueella koko lokakuun ajan. Tervetuloa mukaan ryhtimatkalle! Otatko haasteen vastaan? 🙂

Hyvä ryhti: totta vai tarua?

Ryhti on kiehtova ja ajankohtainen aihe, josta löytyy myös kiinnostavia tutkimuksia. Toiset vannovat “luotisuoran” ryhdin nimeen, toiset puhuvat yksilöllisyyden puolesta. Mistä tässä on oikein kyse?

Hyvä ryhti on tärkeää selän ja koko kehon hyvinvoinnille, mutta ei ole yhtä ainoaa “oikeaa” ryhtiä.

Olemme yksilöitä, ja hyvä ryhti voi näyttää yhdelle hieman erilaiselta kuin toiselle. Siksi ei ole syytä väkisin pyrkiä ballerina- tai armeijamaiseen luotisuoraan, vaan tärkeämpää on mahdollistaa monipuolisella liikkeellä ja vaihtelevilla asennoilla kehon voima, liikkuvuus ja tasapainoisuus. Kun tuki- ja liikuntaelimistö on tasapainoisen vahva ja liikkuva, kehon luonnollinen seisoma- ja kävelyasentokin löytää paikkansa.

Hyvä ryhti ei tarkoita sitä, että pitäisi väkinäisesti istua, seistä ja liikkua jatkuvasti rinta rottingilla.

Ryhtiä ei korjata pelkällä muistuttelulla ja väkinäisellä pönöttämisellä. Hyvää ryhtiä ylläpidetään vahvalla ja liikkuvalla tuki- ja liikuntaelimistöllä, eli toisin sanoen; monipuolisella liikunnalla ja etenkin paikoillaan istumista tauottamalla.

Vahva ja liikkuva keho kestää myös toimistotuolissa röhnöttämisen, kunhan tuolista noustaan ja asentoa vaihdetaan riittävän usein. Istumisen vastapainoksi keho toki tarvitsee monipuolista liikettä.

mikä ryhtiin vaikuttaa

Mitä se hyvä ryhti sitten tarkoittaa, ellei armeijamaista pönötystä?

Hyvässä ryhdissä on kyse omalle keholle luonnollisesta keskiasennosta, jossa kehon paino jakautuu selkärangan rakenteille optimaalisesti siten, ettei yksi kohta ota tarpeettoman paljon kuormitusta. Kun ryhti on hyvä, asennon kannatteleminen tuntuu vaivattomalta. Hyvä ryhti on erityisen tärkeää silloin, kun treenaat tai lisäät kuormitusta esim. painojen avulla. Lihasten voimantuotto on parhaimmillaan silloin, kun keho on omassa keskiasennossaan.

Hyvä ryhti kestää myös ajoittaisen toimistotuolissa röhnöttämisen, kunhan tuolista noustaan ja asentoa vaihdetaan riittävän usein. Istumisen vastapainoksi keho toki tarvitsee monipuolista liikettä.

Hyvä esimerkki painon jakautumisesta rangalle on pään asento: kun pää siirtyy eteenpäin esimerkiksi tietokoneen ruudulle kurotellessa, niskaan kohdistuu merkittävästi enemmän kuormitusta. Jo muutaman senttimetrin eteenpäin työntyminen lisää niskan kuormitusta n. 15 kilon verran. Mikäli tämä jatkuu päivästä ja vuodesta toiseen ilman riittävää liikuntaa ja vastaliikettä, joutuu niska kokemaan jatkuvasti ylimääräistä kuormitusta.

Selkäranka voidaan jakaa anatomisesti kolmeen osaan: kaularankaan, rintarankaan ja lannerankaan. Luonto on järjestänyt niin fiksusti, että selkärankamme ei ole luonnostaan luotisuora, vaan enemmänkin S-kirjaimen muotoinen. Selkärangan luonnolliset kaaret auttavat paitsi jakamaan kuormitusta selälle tasaisemmin, ne myös mahdollistavat selän erilaiset liikesuunnat. Kun ryhti on hyvä, selän luonnolliset lordoosit (alaselän ja niskan notkot) sekä kyfoosi (rintarangan pyöreys) ovat mukavasti tasapainossa, lantio on keskiasennossa ja asentoa on helppo ylläpitää ilman ylimääräistä lihastyötä.

Mikä ryhtiin vaikuttaa?

Ryhtiin vaikuttaa yksilöllisten tekijöiden lisäksi elämä – kaikki mitä teemme ja emme tee. Arki ja liikunta muovaavat kehoa.

Mikä siinä istumisessa on muka niin vaarallista?

Istuminen ei ole sinänsä vaarallista, mutta liiallinen istuminen yhdistettynä vähäiseen liikuntaan aiheuttaa ajan myötä ongelmia. Istumisen ongelma on tarkemmin sanottuna pitkään samassa asennossa pysyminen.

Liiallinen samassa asennossa istuminen passivoittaa tiettyjä lihasryhmiä (esim. pakarat ja yläselkä) ja kiristää toisia (esim. rintalihakset ja lonkankoukistajat). Paikoillaan istuminen myös hidastaa aineenvaihduntaa. Simppelisti sanottuna: asiat, joiden pitäisi virrata vapaasti, ovat jumissa.

Siksi ryhdin tärkeimpiä muistisääntöjä onkin väkinäisen pönöttämisen sijaan se, että muistaa vaihdella asentoa.

Ryhdin ja yleisen hyvinvoinnin kannalta paras asento on aina se SEURAAVA ASENTO.

On siis tärkeää muistaa vaihdella asentoa, tauottaa istumista, nousta penkistä ja liikutella kroppaa.

Päivittäisten touhujen lisäksi ryhtiin voivat toki vaikuttaa erilaiset sairaudet ja vammat. Joskus esimerkiksi pitkittynyt vaiva tai kiputila voi aiheuttaa varomista ja virheasentojen “päälle jäämistä”. Mikäli ryhtiisi vaikuttaa jokin sairaus tai tapaturma ja kaipaat siihen yksilöllistä tukea, kannattaa konsultoida esim. fysioterapeuttia, jotta saat juuri sinulle toimivat kuntoutusohjeet.

Mitä tehdä, jos haluaa kohentaa ryhtiään?

ryhti ohjelma jooga
Kuvassa Joogit-palvelun perustaja ja joogaopettaja Henna Haapanen sekä Joogit-valmentaja ja personal trainer Kristian Popov. Kuvakaappaus on ryhtivideoltamme, joka löytyy julkaistaan Joogit Heimon jäsenpalvelussa.

Jos ryhti on painunut kasaan istumatyön ja vähäisen liikunnan tuloksena, tarvitaan jumeihin ja ryhdin kohentamiseen muutakin kuin venyttelyä. Usein tällaisessa tilanteessa kehossa tapahtuu yhtä tai useampia seuraavista:

  • Lantion asento voi olla jotain muuta kuin neutraali (esim. eteen tai taakse kallellaan), vaikuttaen koko kehon asentoon
  • Yläselkä voi olla korostuneen pyöristynyt (yläselän lihakset jatkuvassa venytyksessä)
  • Pää voi olla eteenpäin työntynyt (niskan ja kaulan lihakset kuormittuneet)
  • Hartiat voivat olla kiertyneet eteenpäin (rintalihakset jatkuvasti lyhentyneinä)
  • Joskus huono ryhti lähtee jalkateristä; jalkaterän virheasento voi vaikuttaa polvien ja lonkkien kautta yläkroppaan asti.

Ryhtiä kohentaessa haluamme kohdistaa lyhentyneisiin lihaksiin liikkuvuutta lisääviä liikkeitä sekä alikäytöllä oleviin lihaksiin voimistusta.

Ryhtiä kohentava ohjelma voisi näyttää esimerkiksi tältä:

  • Tietoinen asentojen vaihtaminen pitkin työpäivää (jos röhnötät, röhnötä useilla eri tavoilla!)
  • Penkistä ylös nouseminen ja jaloittelu pitkin työpäivää
  • Lyhyet taukojumpat/liikkeet/joogat (jo pari minuuttia tekee terää!)
  • Kehoa voimistavaa liikuntaa istumisen vastapainoksi
  • Liikkuvuutta edistävää liikuntaa istumisen vastapainoksi

Hyvä uutinen on se, että olemme laatineet sinulle juuri tällaisen ohjelman. Lue lisää alta!

4 viikon ryhtiohjelma – otatko haasteen vastaan?

joogit heimo ryhtiohjelma ryhtihaaste

Jos liityt Joogit Heimoon, löydät jäsenpalvelustamme 4 VIIKON RYHTIHAASTEEN. Käynnissä nyt, lokakuussa 2021!

4 viikon ryhtihaasteeseen sisältyy:

  • Valmentajiemme luomat viikko-ohjelmat, tsemppivideot ja tuki yhteisön FB-ryhmässä koko haasteen ajan
  • 6 täsmäliikevideota (5 minuutin videoita), joista voit napata toimivimmat ryhtiliikkeet työpäiviisi ja arkeesi
  • Avaava & vetreyttävä 10 minuutin aamujoogarutiini (video)
  • Valmentajamme Krisun ohjaama ryhtitreenivideo, jossa vahvistetaan istumisen heikentämiä lihasryhmiä
  • Joogaopettajamme Hennan ohjaama helppo ryhtijooga, jossa voimistetaan ja avataan ryhdin kannalta tärkeimpiä lihaksia
  • Jumiutuneita lihaksia rentouttava joogaharjoitus, joka sopii hyvin esim. iltaan

Pääset haasteeseen mukaan liittymällä jäseneksemme! Voit valita joko 1 kk, 3 kk, 6 kk tai 12 kk jäsenyyden (hinnat alkaen 12,25€/kk).

Mitä Joogit Heimon jäsenyys tarkoittaa? Heimon jäsenyyteen sisältyy rajoittamaton harjoitusvideokirjastomme käyttö. Videokirjastostamme löytyy jo yli 150 videota. Valikoimassa on joogaa, meditaatiota, hengitysharjoituksia, kehonpainotreenejä ja kehonhuoltoa. Voit joogata ja treenata missä ja milloin haluat! Lisäksi saat pääsyn kaikkiin valmiisiin joogaohjelmiimme. Pääset myös suljettuun FB-yhteisöömme, jossa me valmentajat vastaamme kaikkiin kysymyksiisi. Palvelumme sopii erinomaisesti joogan aloittelijoille ja jonkin aikaa joogaa harrastaneille. Lämpimästi tervetuloa mukaan. <3

LUE LISÄÄ JA LIITY JÄSENEKSI >>>

Otatko ryhtihaasteen vastaan? 🙂 Nähdään Heimossa!

Henna Haapanen

Joogi / jutun kirjoittaja
Henna on joogaopettaja ja Joogit-palvelun toinen perustajista. Koulutus- ja työtausta Hennalla on johtamisen ja markkinoinnin parissa. Joogaan Henna on syventynyt ja kouluttautunut tiiviisti yli 6 vuoden ajan ja hän inspiroituukin joogasta joka päivä uudelleen.

Lähetä kaverille:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on email
Share on pinterest
Share on linkedin

Tilaa joogapostia

Tykkäsitkö tästä? Tilaa uusimmat joogajuttumme suoraan sähköpostiisi.

100% asiaa, 0% roskaa.

0 0 ääniä
Arvosana
Tilaa ilmoitukset
Ilmoita
guest
0 Kommenttia
Inline Feedbacks
Näytä kaikki kommentit
0
Jaa tunnelmasi harjoituksen jälkeen!x
()
x
Joogit.fi

Kirjautuminen

Tilaa Uudet jutut sähköpostiisi

Juttuja joogasta ja hyvinvoinnista