Joogit

8 mainiota syytä harjoitella joogan tasapainoasentoja

tasapainoharjoittelu jooga

Miksi puu pysyy pystyssä kovallakin tuulella, huojumisesta huolimatta? Sillä on elinvoimainen runko sekä vahvat juuret. Silloin pieni huojuminenkaan ei haittaa.

Säännöllisen joogaharjoituksen myötä joogin keho voimistuu ja hän pysyy yhä paremmin pystyssä, tyynenä ja keskittyneenä – niin asanassa kuin elämässä. Tässä artikkelissa tutustummekin joogan tasapainoharjoittelun monipuolisiin hyötyihin ja iloihin! Lisätietoja joogan hyödyistä löydät täältä.

Joogan tasapainoasennot voidaan jakaa käsien varassa tehtäviin asentoihin sekä seisoma-asennosta aloitettaviin asentoihin. Joogan lukuisat tasapainoasennot ovat keskenään erilaisia ja niissä käytetään kehon eri lihasryhmiä, mutta asennoilla on silti jotain yhteistä: tasapainon löytäminen ja säilyttäminen.

Mistä tasapaino löytyy?

Tasapainon löytyminen jooga-asennosta on voiman, kehonhallinnan, koordinaation, liikkuvuuden ja keskittymiskyvyn – sekä sitkeän harjoittelun – tulos.  

Jotkut tasapainoasanat vaativat taidon ja voiman lisäksi hyppysellisen rohkeutta. Oman mielen rajoitteiden ja rohkeuden löytämisen kanssa voi olla hyvin antoisaa työskennellä. 

Tasapainoasentojen harjoitteleminen kehittää siis sekä kehoa että mieltä. Siksi hyödyt on tässä jaettu fyysisiin ja henkisiin. Nauti siis lukemastasi – ja sen jälkeen harjoittelemaan! 😉

Tasapainoharjoittelun fyysiset hyödyt

tasapaino asana jooga

1. Pysyt paremmin pystyssä: tasapainosi ja koordinaatiosi kehittyvät

Yllätys, yllätys: tasapainoharjoittelu kehittää tasapainoasi, koordinaatiotasi ja kehonhallintaasi. Siinä hommassa iloitsevat niin kroppa kuin aivot! On hyvin hyödyllistä pysyä pystyssä arjen hulinoissa, talven liukkailla sekä erilaisissa urheilulajeissa – mutta siinä ei suinkaan ole kaikki fyysinen hyöty. On syytä sukeltaa syvemmälle.

(Jos koet, että tasapainosi on merkittävästi heikentynyt ja kaipaat siihen tukea, voit lukea aiheesta lisää esim. täältä.)

2. Lihaksesi voimistuvat

Tasapainoharjoitukset kehittävät useita eri lihasryhmiä, asennosta riippuen. Suurin osa joogan tasapainoasennoista on hyvin kokonaisvaltaisia, joten pääset käyttämään kehoasi monipuolisesti.

Seisoma-asennosta tehtävissä yhden jalan asanoissa etenkin tukipilarina toimiva alaraaja tekee ahkerasti töitä. Tukijalan lonkan loitontajat (keskimmäinen ja pieni pakaralihas) pitävät huolen, että lantiosi pysyy paikallaan siitä huolimatta, että sitä tukee vain yksi tukipilari. Säären ja pohkeen lihakset sekä jalkaterä hienosäätävät jalan asentoa jatkuvasti, jotta pysyisit pystyssä. Myös keskivartalon lihakset heräävät monipuolisesti tueksesi, ja käsien asennolla voit vaikuttaa paljonkin kehon painopisteeseen ja asennon haastavuuteen.

Käsien varassa tasapainoilu sen sijaan kehittää monipuolisesti niin keskivartalon kuin yläkropan lihaksia sekä niiden hallintaa.

3. Huomaat puolierot ja opit kuuntelemaan kehoasi

Etenkin yhden jalan tasapainoasennot ovat myös oivia tienviittoja kehon puolierojen bongaamisessa. Lähes jokaisella meistä toinen puoli kehosta on toista vahvempi, mikä on täysin normaalia. Jos kuitenkin jatkuvasti voimistaa ja käyttää toista puolta paljon enemmän, voivat ajan myötä puolierot johtaa lihasten epätasapainoon ja erilaisiin ongelmiin.

Joogaharjoitus onkin oiva tapa oppia tuntemaan kehonsa ja kehittämään sitä yksilöllisten tarpeidensa mukaisesti!

Koska tasapainon pysyminen on pienestä kiinni, opettavat asennot sinua kuuntelemaan kehoasi ja vastaamaan jokaiseen pieneen muutokseen – pienikin painonsiirto, katseenkohdistus, lihasaktivaatio tai -rentoutus voi muuttaa tilanteen täysin. Harjoittelu on oivalluksia ja oppimisen iloa täynnä.

joogan tasapainoharjoitukset hyödyt

4. Opit löytämään sopivan tasapainon voiman ja rentouden välillä

Etenkin harjoittelun alkuvaiheessa on tyypillistä, että keho jännittyy kokonaan – muutumme puuasanaa harjoitellessa kirjaimellisesti melkoiseksi puupökkelöksi. Älä huoli, se on ihan normaalia! Liiallinen jäykistyminen ei ole kuitenkaan tarpeellista.

Tasapainoasentojen kiehtova haaste onkin aktivoida lihaksia vain sen verran, kuin on tarpeen. Liika jäykkyys vain edesauttaa kaatumista – vertaa tilannetta esim. laskettelijaan, lautailijaan tai itämaisen taistelulajin harjoittajaan. Kehosta on löydyttävä tietynlainen rentous, jotta keho voi joustavasti reagoida ja tasapainotella erilaisissa tilanteissa.

Tämän taidon oppii harjoittelun myötä – mitä optimaalisemmin osaat linjata luusi asennossa ja opit käyttämään kehoasi asennossa, sitä vähemmällä lihastyöllä pysyt levollisesti pystyssä.

5. Opit hyödyntämään hengitystäsi kaikessa, mitä teet

Joogamatkan alkuvaiheessa käy helposti niin, että joogi unohtaa hengittää kovasti keskittyessään. Tasapainoasanat kuuluvat näihin hetkiin, kun hengityksellä on tapana unohtua.

Rauhallinen ja tietoinen hengitys on se salainen ainesosa, joka saa joogin näyttämään tyyneltä haastavankin asennon keskellä.

Säännöllisen joogaharjoituksen myötä joogi oppii käyttämään hengitystään työkalunaan ja muistaa hyödyntää sitä myös tasapainoa harjoitellessaan.

Rauhallinen ja tietoinen hengitys on se salainen ainesosa, joka saa joogin näyttämään tyyneltä haastavankin asennon keskellä. Tästä taidosta on äärimmäisen paljon hyötyä kaikilla elämänalueilla, myös joogamaton ulkopuolella.

Tasapainoharjoittelun henkiset hyödyt

joogan tasapainoasana henkiset hyödyt

6. Kehität keskittymiskykyäsi

Keskittyminen on tasapainoasanan kenties tärkein elementti. Sillä hetkellä, kun huomiosi karkaa, horjahdat.

Siksi tasapainoasanat ovat mainiota keskittymiskyvyn haastajia, sillä ne pakottavat mielen keskittymään tähän hetkeen. Niissäkin hetkissä, kun horjuttaa, tuntuu hankalalta ja ärsyttää.

Välillä tuntuu, että tänä päivänä hyvä keskittymiskyky on häviävä luonnonvara. Sosiaalisen median hektinen tempo, riippuvuus ja yhä lyhyemmät videot, stoorit ja klipit vaikuttavat tutkitusti keskittymiskykyymme, eikä tuo vaikutus ole kovin mairitteleva.

Käsillä olevaan asiaan keskittyneenä ihminen tekee todennäköisesti vähemmän huolimattomuusvirheitä, oppii enemmän ja toimii tuotteliaammin.

Itse koen joogan olevan “vastaisku” nykypäivän pikakulttuurille. Jooga kutsuu pysähtymään, rauhoittumaan, keskittymään ja olemaan läsnä. Nuo taidot heijastuvat joogamaton ulkopuolellakin parhaimmillaan kaikille elämänalueille. <3

“As defined in the Yoga Sutra, yoga is the ability to direct the mind without distraction or interruption. No one can deny that such a process is beneficial to all people for living a focused and productive life.”

– T. K. V. Desikachar kirjassa “The Heart of Yoga”

7. Opit hallitsemaan mieltäsi ja löytämään rauhan tunteen kaaoksen keskeltä

Fyysisten elementtien lisäksi tasapainoasanan voi kokea myös sisäisen tasapainon tutkimisena. Miten pysyä rauhallisena ja keskittyneenä haastavassakin asennossa (hetkessä)? Miten pitää mieli tyynenä ja kirkkaana ympäristön häiriötekijöistä huolimatta?

Harjoituksen myötä noita tyyneyden ja rauhan hetkiä löytyy myös tasapainoasanoista. Tuon taidon kehittyminen on merkityksellistä myös aivan normaalissa arjessa.

sisäinen tasapaino

8. Saat oivan tilaisuuden harjoittaa itsemyötätuntoa ja kärsivällisyyttä

Uuden asennon opetteleminen vaatii harjoittelua. On väistämätöntä, että tarpeeksi monta kertaa on horjuttava, kaaduttava ja heiluttava, ennen kuin lihakset, aivot ja mieli tekevät saumatonta yhteistyötä ja tyyni tasapainon paikka löytyy.

Kysymys kuuluukin: miten reagoit, kun kaadut tai horjut? Miten reagoit, kun turhaudut?

Joogamatto on erinomainen paikka tutkailla omia reaktioita ja tulla tietoiseksi omista toimintamalleistaan. Joogaharjoitus kutsuu harjoittelemaan paitsi kärsivällisyyttä ja itsemyötätuntoa, myös oman kehon ja sen rajojen kunnioittamista.

Ja mikä tärkeintä: keskeneräisyys on sallittua, eikä asanan hallitseminen tai horjuminen määritä kenenkään arvoa. Jooga (kuten elämäkin) on harjoitus – meillä on lupa olla kesken, lupa harjoitella, lupa horjua. Muistathan sen, kun harjoittelet. <3

+ Bonushyöty

…Tasapainoharjoittelu on hauskaa! Tasapainoa harjoitellessa saa horjua, nauraa itselleen, harjoitella, olla keskeneräinen, oivaltaa, löytää, oppia ja kehittyä.

Joogan maailmassa harjoittelu on parhaimmillaan myös todella monipuolista. Jokaisesta joogan tasapainoasanasta löytyy lukuisia erilaisia variaatioita kaikentasoisille joogeille. Jokaista asentoa voi muovata aloittelijaystävällisemmäksi tai haastavammaksi. Tekeminen ei lopu kesken, sen voin luvata!

Joogit Heimon helmikuun teema on TASAPAINO.

Joogapalvelumme Heimon jäsenenä saat rajattoman pääsyn kasvavaan videokirjastoomme, Heimon yhteisöön, sekä saat opettajan (minun) tuen omalle joogamatkallesi. 🙂

Helmikuun teemana meillä on tasapaino, kaikissa ulottuvuuksissaan. Harjoittelemme joogan tasapainoasentoja, teemme tasapainoa hauskasti haastavia flow-joogaharjoituksia, juttelemme arjen tasapainosta sekä tekemisen ja palautumisen välisestä balanssista.

Jos aihe (tai jooga ylipätään) yhtään houkuttelee, niin tule ihmeessä mukaan. Heimoon mahtuu vielä. 🙂

>>> Lue lisää Joogit Heimosta täältä

>>> Lue asiakkaiden kokemuksia Heimosta täältä

Tasapainoa päivääsi toivotellen,

Henna/Joogit

Henna Haapanen

Joogi / jutun kirjoittaja
Henna on joogaopettaja ja Joogit-palvelun toinen perustajista. Koulutus- ja työtausta Hennalla on johtamisen ja markkinoinnin parissa. Joogaan Henna on syventynyt ja kouluttautunut tiiviisti yli 6 vuoden ajan ja hän inspiroituukin joogasta joka päivä uudelleen.

Lähetä kaverille:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on email
Share on pinterest
Share on linkedin

Tilaa

Tykkäsitkö tästä? Tilaa uusimmat joogajuttumme suoraan sähköpostiisi.

100% asiaa, 0% roskaa.

0 0 äänestä
Arvosana
Tilaa ilmoitukset
Ilmoita
guest
0 Kommenttia
Inline Feedbacks
Näytä kaikki kommentit
0
Jaa tunnelmasi harjoituksen jälkeen!x
()
x
Joogit.fi

Kirjautuminen

Tilaa Uudet jutut sähköpostiisi

Juttuja joogasta ja hyvinvoinnista