Joogit

Kaamos – ENNEN vs. NYT

kaamos ennen ja nyt – parhaat vinkit kaamokseen

Yhtä varmasti kuin talvi autoilijat, yllättää kaamos suomalaiset syksy toisensa jälkeen. Valoisa kesä kultaa muistot ja syksy tuntuu kynttilöineen tunnelmalliselta – kunnes valon vähyyden vaikutukset alkavat näkyä ja tuntua.

Kuulostaako jokin seuraavista lauseista tutulta (kaamosaikana)?

  • Aamulla herääminen tuntuu tahmealta, tekee mieli torkuttaa
  • Väsyttää enemmän, vaikka nukun yhtä paljon kuin ennenkin
  • Tarvitsen kahvia tuplamäärän, että selviän päivästä
  • Mieliala on ehkä tavallista matalampi
  • Kadehdin karhuja, kun ne saa mennä talviunille
  • Unirytmi on jotenkin sekaisin, nukkuminen on vähän hankalaa
  • Kesää on ikävä jo nyt, pääsispä aurinkoon
  • Tuntuu, ettei oikein ole virtaa
  • Pitäisi sitä ja tätä, mutta ei oikein jaksa tai huvita
  • Töissä on kiirettä ja stressiä, mutta tekis mieli jäädä nukkuun.

Nyökyttelitkö?

Älä huoli, et ole ainoa. Vuoden pimeimpään aikaan on aivan normaalia, että vireystaso on hieman matalampi eikä naama ole jatkuvasti näkkärillä.

Hätä ei kuitenkaan ole tämän näköinen, sillä voit vaikuttaa omaan jaksamiseesi. Jatka siis lukemista. 🙂

Miksi kaamos vaikuttaa meihin?

Auringonvalo on elintärkeää paitsi koko planeettamme elämälle, myös ihmiselle. Valon puuttumisella on väistämättä vaikutuksia ihmiskehoon ja -mieleen.

Olet varmasti huomannut, miten kesäyössä jaksaa viilettää lyhyistä yöunista huolimatta, mutta talvisin haukotuttaa jo salkkareiden aikaan? Vähemmän valoa, vähemmän virtaa.

Valo säätelee luonnollista uni-valverytmiämme. Nukkumisen kannalta elintärkeän melatoniinin erittymiseen vaikuttaa silmiemme kautta saamamme valon määrä niin aamulla, päivällä kuin illalla.

Ihannetilanteessa heräisimme aamulla auringonvaloon ja nukahtaisimme illalla pimeän laskeuduttua – näin aivomme tietäisivät valon perusteella, milloin on aika herätä ja milloin painutaan nukkumaan.

Sen sijaan kaamosaikana aamuisin on pimeää ja iltaisin sekoitamme pakkaa kirkkailla valoilla (tv, kännykkä, tietokone, kaupungin valot). Ei ole ihme, että luonnollinen unirytmi voi hieman häiriintyä ja väsymys alkaa vaivata.

Uni-valverytmin säätelyn lisäksi saamme auringonvalosta tärkeää d-vitamiinia, jota tarvitsemme mm. luuston terveyttä ja immuunipuolustusta varten. Kesällä kerätyt d-vitamiinivarastot eivät riitä koko talveksi, joten pohjoisen asukkina meidän on huolehdittava sen saannista muulla tavalla.

Maailmassamme on virhe, jota kahvi ei (valitettavasti) korjaa

Kun ulkona on pimeää, on luonnollista, että väsyttää. On luonnollista, että kaamosaikana kaipaa enemmän lepoa ja unta. Se on silkkaa biologiaa ja aivokemiaa.

Luonnotonta sen sijaan on se, että tähän aikaan vuodesta yhteiskunnassamme ja työpaikoillamme tuntuu olevan kaikkein kiireisintä.

Vuosi pitää saada pakettiin, kvartaali kuosiin, joulutohinat minttiin, maailma valmiiksi. Juuri siihen aikaan vuodesta, kun tarvitsemme eniten lepoa ja unta. Jokin tässä ei täsmää.

Koska loppuvuosi on monelle hyvin kiireinen ja on jaksettava kaamosväsystä huolimatta, kuluu kahvia helposti tuplamäärä kesään verrattuna.

Kysytäänpäs Joogitin ikiomalta kahvigurulta, että onko kahvin lisääminen sittenkään hyvä idea:

Ennen lisäsin kahvin kulutusta taistellakseni kaamosajan väsymystä vastaan, mutta se kääntyy lopulta itseäni vastaan, sillä kofeiini sotkee unirytmiä entisestään. Kahvin kofeiini tukkii samat reseptorit, joihin unihormoni melatoniinin tulisi kiinnittyä.

Kofeiini poistuu elimistöstä niin hitaasti, että iltapäivällä juodun mukillisen kofeiinista on vielä puolet jäljellä, kun olisi mentävä nukkumaan. On fiksumpaa nauttia pari kupillista laatukahvia aamulla, kuin hörppiä sumppia pitkin päivää ja häiritä näin unensaantiaan.” – Riku Uski, Joogitin ja Warrior Coffeen perustaja.

Älä huoli – emme missään tapauksessa kiellä kahvinjuontia. Olemmehan itsekin suuria kahvin ystäviä! On kuitenkin hyvä ymmärtää, että JOS unensaanti on kiven takana, kannattaa kahvinautinto ajoittaa aamuun iltapäivän sijaan.

Kaamos ja kahvi – Riku Uski
Riku Uski, Joogit-palvelun ja Warrior Coffee -kahvipaahtimon perustaja

Pimeä tulee joka tapauksessa ja työpaikan sirkukseen ei itse pysty aina vaikuttamaan. Ja jos edes kahvipaahtimon perustaja ei suosittele kaamosväsymyksen lievittämiseksi kuppikaupalla kahvia, niin mikä sitten neuvoksi?

Kaamoksen kesytys fiksuilla rutiineilla

Taidat siellä arvella, että suosittelemme kaamosväsymykseen joogaa.

Sitäkin, mutta jooga ei yksinään ole ratkaisu – sinä itse olet. Siksi aloitamme kaamoksen kesytyksen itsestämme ja asenteestamme.

Aivan alkajaisiksi meidän on hyväksyttävä, että tähän aikaan vuodesta voi vähän väsyttää. Ja se on ihan ok! Itsensä soimaaminen ei johda mihinkään. Ehkä tähän aikaan vuodesta hieman vähempikin suorittaminen riittäisi?

On ok laskea hieman kierroksia, kuten talviunille painelevat karhutkin tekevät.

Hyväksymisen jälkeen valitsemme arkeemme muutaman toimivan rutiinin, jotka tukevat meitä kaamoksen aikana. Kiinnitämme huomiota iltarutiineihin, jotka tukevat unenlaatuamme. Lisäämme aamuun jonkin virkistävän tavan, joka tukee vireystilaamme hereillä ollessamme.

Ymmärrämme, että uuden rutiinin käyttöönotto voi kiireen keskellä olla vaikeaa. Kun kalenteri repeää liitoksistaan, voi kaikenmaailman viherpiiperryssmoothieiden harjoitteleminen olla viimeinen asia, mikä kiinnostaa. Siksi laadimme listan, josta kukin voi poimia omaan arkeensa sopivimmat rutiinit.

VIRKISTÄVÄT AAMURUTIINIT

Kun herääminen on tavallista vaikeampaa, tarvitaan tavallista kovempia keinoja. Kokeile esimerkiksi:

  • Kirkasvalohoito – juo aamukahvisi kirkasvalolampun äärellä tai herätä itsesi kirkasvalolla
  • Kylmähoito – herätä itsesi kylmällä vedellä ja nauti kylmähoidon stressiä alentavista vaikutuksista
  • Aamujooga – 10–30 minuutin aamujooga herättää niin kehon kuin mielen
  • Aamulenkki – löntystele, reippaile tai juokse, kunhan saat raitista ilmaa
  • Ravinnerikas aamiainen (ja/tai lounas) – syö vihreäsi ja marjasi, äläkä unohda hyviä rasvoja!
  • Virkistävät hengitysharjoitukset ja meditointi
  • D-vitamiinilisä on talvisin hyvä idea, koska auringosta emme sitä saa

RAUHOITTAVAT ILTARUTIINIT

Unen määrästä ja laadusta huolehtimiseen kannattaa panostaa. Tuo panostus on onneksi helppoa, sillä nämä rauhoittavat iltarutiinit ovat pitkälti ilmaisia:

  • Vältä kofeiinia sisältäviä juomia lounaan jälkeen
  • Vältä kirkkaita valoja ja näyttöruutuja muutama tunti ennen nukkumaanmenoa
  • Keksi illalle rauhoittavaa tekemistä
  • Vältä illalla somea, uutisia ym. virikkeitä, sillä ne harvoin rauhoittavat ketään (“oi, miten ihana koronauutinen, alkoipa makoisasti nukuttaa” – said no one ever)
  • Hermostoa rauhoittavat hengitysharjoitukset ja meditointi
  • Rentouttava joogaharjoitus iltarutiinina tai työpäivän päätteeksi afterwork-joogana
  • Unijoogaharjoitus pehkuissa

Marraskuun teema: KAAMOKSEN KESYTYS

Me Joogitilla päätettin ottaa kaamos tänä vuonna vastaan elinvoimaisemmin ja armollisemmin kuin koskaan. Mikäs sen hauskempaa, kuin jakaa kaamosvinkit ja -kokemukset muiden kanssa?

Siksi Joogit Heimossa vietetään kaamoksen kesytys -teemaa koko marraskuun ajan. Heimo-nimisen joogapalvelumme jäsenet saavat viikottain teemaan liittyviä jooga-, meditaatio- ja hengitysharjoituksia.

Liity Heimoomme, niin saat joka viikko harjoituksia, joiden avulla hyppäät kuskin paikalle kaamoksen keskellä.

Inspiroimme toisiamme pysymään elinvoimaisina (mutta itsemyötätuntoisina!) kaamoksesta huolimatta. Harjoittelemme rentouttamaan itsemme joogan avulla iltaisin, sekä herättämään mielemme joogan keinoin aamuisin.

Kaikki heimolaisten materiaalit jäävät asiakkaidemme käyttöön marraskuun 2020 jälkeenkin. Olet lämpimästi tervetullut mukaan – kesytetään kaamos tänä vuonna yhdessä!

Lue Heimosta lisää täältä ja nappaa ainutkertainen avajaistarjouksemme (vain 8€/kk).

Nähdään Heimossa!

T. Henna, Riku & Dude

Ps. Tiesitkö, että 10 minuuttia joogaa päivässä on 60 tuntia vuodessa? Pienillä rutiineilla on suuri merkitys.

HUOM: Kaamosmasennus ja kaamoksen aiheuttama lievä alakulo & väsymys ovat eri asioita. Kaamoksen aiheuttamat lievät oireet ovat hyvin yleisiä, kun taas kaamosajan masennus on hieman harvinaisempaa. Mikäli sinulla on masennusoireita niin tiedäthän, ettei niiden kanssa tarvitse olla yksin. Löydät lisätietoa avun etsimisestä esimerkiksi täältä.

Henna Haapanen

Joogi / jutun kirjoittaja
Henna on joogaopettaja ja Joogit-palvelun toinen perustajista. Koulutus- ja työtausta Hennalla on johtamisen ja markkinoinnin parissa. Joogaan Henna on syventynyt ja kouluttautunut tiiviisti yli 6 vuoden ajan ja hän inspiroituukin joogasta joka päivä uudelleen.

Lähetä kaverille:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on email
Share on pinterest
Share on linkedin

Tilaa joogapostia

Tykkäsitkö tästä? Tilaa uusimmat joogajuttumme suoraan sähköpostiisi.

100% asiaa, 0% roskaa.

0 0 ääniä
Arvosana
Tilaa ilmoitukset
Ilmoita
guest
0 Kommenttia
Inline Feedbacks
Näytä kaikki kommentit
0
Jaa tunnelmasi harjoituksen jälkeen!x
()
x
Joogit.fi

Kirjautuminen

Tilaa Uudet jutut sähköpostiisi

Juttuja joogasta ja hyvinvoinnista