Joogit

10 suosituinta joogalajia –mikä näistä on omasi?

suosituimmat joogalajit mikä näistä on suosikkisi?

Joogalajit esittelyssä! Hatha, flow, astanga, yin, hotjooga, äijäjooga, ilmajooga, viinijooga… joogamaailma on länsimaisen innostuksen räjähdettyä saanut kymmeniä uusia joogatyylejä klassisten joogalajien rinnalle.

Mistä erilaisissa joogalajeissa on oikein kyse? Miten ne eroavat toisistaan? Ja kenelle mikäkin joogatyyli sopii?

Tässä artikkelissa tutustumme kymmeneen suosittuun joogalajiin, joihin voit törmätä myös suomalaisilla joogasaleilla.

Aloitamme kuitenkin kurkistamalla hitusen historiaan ymmärtääksemme paremmin, mistä joogalajeissa on oikein kyse. Jos haluat historiakatsauksen sijaan hypätä suoraan joogalajien esittelyihin, pääset niihin alta.


Joogan 6 alkuperäistä suuntausta ja nykypäivän joogalajit

Kun joogaa ja erilaisia joogalajeja tarkastellaan pintaa syvemmältä, on huomioitava myös joogan ikivanhan tradition kuusi oksaa, joista kaikki on alunperin lähtöisin. Oksa toimii metaforana ajatukselle joogapuusta – samat juuret, mutta sen oksat ovat haarautuneet erilaisiin suuntiin.

Jooga on siis haarautunut kuuteen muinaiseen joogasuuntaukseen (hatha, tantra, raja, jnana, karma sekä bhakti), joista kukin lähestyy joogaa omalla tavallaan. Nykypäivän länsimaissa niistä tunnetuin on hathajooga, sillä suurin osa meillä harjoitetuista joogalajeista on polveutunut hathajoogasta. Jos haluat syventyä enemmän joogan historiaan, niin löydät artikkelin aiheesta täältä.

Laajemmassa merkityksessään hathajoogalla tarkoitetaan siis yksittäisen joogatunnin sijaan kaikkia fyysisiä joogaharjoituksia. Fyysiseksi joogaharjoitteluksi katsotaan asentojoogan lisäksi niin hengitysharjoitukset kuin monet muut kehon, mielen ja joogisen elämäntavan tekniikat. Hathajoogakin on kuitenkin muuttanut hurjasti muotoaan vuosisatojen aikana – keskiajalla harjoitettu hatha on melko kaukana siitä joogasta, jonka me tänä päivänä tunnemme.

Hathaan pohjautuvissa joogalajeissa (eli suurimmassa osassa alla olevan listan lajeista) tehdään mm. asana- ja hengitysharjoituksia, joilla tavoitellaan kokonaisvaltaista kehon ja mielen hyvinvointia, itsetuntemusta ja elinvoimaa.

Hathajooga

Fyysisen asentojoogan perusta

Hathajooga (“yoga of force” tai “yoga of effort”) on klassinen joogalaji, jolla tarkoitetaan laajemmassa merkityksessä lähes mitä tahansa fyysistä joogaharjoitusta. Kuten yllä mainittiin, pintaa syvemmältä tutkailtuna hatha on itse asiassa kattokäsite kaikelle modernille, fyysiselle asentojoogalle. Lähes kaikki tämän listan joogalajit ovat polveutuneet hathajoogasta.

Suomessa hathajoogatunnit tunnetaan usein lempeinä ja kaikentasoisille joogeille sopivina harjoituksina. Kun törmäät hathajoogaksi nimettyyn tuntiin, tarkoittaa se siis useimmiten kehon, mielen ja hengityksen yhdistävää asanaharjoittelua, joka etenee melko rauhalliseen tahtiin.

Kenelle hathajooga sopii?

Lähtökohtaisesti hatha sopii kaikentasoisille joogeille. Kannattaa kuitenkin varmistaa, millaiselle hathatunnille on osallistumassa: Hathajooga voi olla joko lempeän helppoa tai dynaamisen voimakasta, riippuen tunnista ja opettajasta.

Voit törmätä joogasaleilla mm. lempeään hathaan, dynaamiseen hathaan, hatha flow’hun ja voimakkaaseen hathaan. Lempeä tai helppo hatha sopii useimmiten ihan kaikille, myös ensikertalaisille.

Dynaaminen hatha ja hatha flow ovat hieman liikkuvampia tunteja, jolloin on ehkä helpompi nauttia kyydistä, jos joogan perusasennot ovat enemmän tai vähemmän tuttuja. Voimakkaammat hathatunnit sopivat heille, ketkä kaipaavat harjoitukseltaan hieman enemmän hikeä ja haastetta.

Vinyasa Flow

Virtaavaa liikkeen ja hengityksen harmoniaa

Vinyasa flow on hieman virtaavampaa joogaa, jossa liikutaan asennosta toiseen yhdistämällä liike ja hengitys toisiinsa. Dynaaminen harjoitus avaa jumeja tehokkaasti saaden niin kehon kuin ajatuksenkin virtaamaan entistä vapaammin. Flow-tunnilla saatetaan yhdistää elementtejä useista eri joogatyyleistä, opettajan taustasta riippuen.

Kenelle vinyasa flow sopii?

Flow-tunnit ovat keskenään hyvin erilaisia: esim. Slow flow -tunti on seesteisempi, kun taas Power flow -tunnilla tulee todennäköisesti hieman hiki. Vaihtelevuutensa ansiosta lähes jokainen löytää flow-maailmasta omat suosikkinsa – halusitpa rauhoittaa mieltä, kehittää tasapainoa tai treenata kehoa.

Astangajooga

Voimakas harjoitus keholle ja mielelle

Astangajoogan juuret ovat vanhoissa joogatraditioissa ja -teksteissä, mutta nykymuotoonsa laji on muotoutunut vasta 1900-luvulla. Astangan asanaharjoitus tunnetaan joogan fyysisesti vaativimpana lajina, jossa kehoa ja mieltä haastetaan voimakkailla asennoilla ja vauhdikkaalla tahdilla.

Astangajooga poikkeaa monista muista lajeista siten, että harjoituksen liikesarjat koostuvat aina samoista asennoista, joita tehdään tietyssä järjestyksessä. Asennot sidotaan toisiinsa vinyasan, eli liikkeen ja hengityksen yhdistämisen avulla.

Kenelle astangajooga sopii?

Astangatunnit sopivat sinulle, jos kaipaat harjoitukseltasi haastetta ja pidät tietynlaisesta kurinalaisuudesta. Liikesarjat ovat fyysisesti vaativia, mutta niitä tehdessä kehittyy nopeasti. Asennoissa edetään aina samassa järjestyksessä, mikä luo toisille haastetta, toisille mukavaa rutiinia. Mikäli pidät vapaammasta tavasta liikkua ja kaipaat harjoitukseesi vaihtelua, kokeile astangan sijaan esimerkiksi flow-tunteja.

Yin-jooga

Yin-jooga kutsuu pysähtymään

Yin-jooga on yksi rauhallisimmista joogalajeista – tämän listan lajeista vain restoratiivinen jooga on yin-joogan tahtia rauhallisempaa. Yin-jooga poikkeaa yllä olevista joogalajeista siten, että sen juuret ovat intialaisen joogiperinteen sijaan enemmän kiinalaisessa lääketieteessä ja taolaisessa filosofiassa. Yin-jooga kehitettiin Yhdysvalloissa 80-luvulla ja on saanut suuren suosion ympäri maailmaa.

Yin-joogatunnilla pysähdytään itsensä äärelle ja rauhoitetaan mieltä lempeän syvävenyttelyn avulla; asennoissa pysytään tavallista pidempään (n. 3–5 minuutin ajan). Moni kokee harjoituksen hyvin meditatiivisena.

Kenelle yinjooga sopii?

Yin-jooga sopii sinulle, joka haluat pysähtyä arjen keskellä. Rauhallinen tahti voi vaikuttaa helpolta, mutta harjoituksen haastavuus tuleekin toisille juuri verkkaisesta tahdista – jos mieli juoksee aina tuhatta ja sataa, voi itsensä äärelle pysähtyminen tuntua vaikealta. Joogassa vauhdin määrällä ei siis ole välttämättä tekemistä sen kanssa, onko harjoitus helppo vai haastava, sillä kaikki on yksilöllistä.

Restoratiivinen jooga

Syvää lepoa, palautumista ja läsnäoloa

Nimensä mukaisesti restoratiivisen joogatunnin tavoitteena on rentouttaa keho, rauhoittaa ajatuksenjuoksu sekä palautua arjen kuormituksesta. Mukaviksi tuetuissa asennoissa pysytään tavallista pidempään, jopa 5–20 minuuttia. Asennossa voidaan olla turvallisesti pidempään, sillä niiden ei ole tarkoitus venyttää, vaan rentouttaa – siksi asennot tuetaan viltein, tyynyin ja pehmustein.

Tavoitteena on antaa keholle ja mielelle mahdollisuus nauttia syvästä, tietoisesta lepohetkestä sekä tasapainottaa autonomista hermostoa. 

Kenelle restoratiivinen jooga sopii?

Ihan kaikille. Asennot ovat sen verran helppoja ja tuettuja, että fyysisiä rajoitteita restoratiivisen joogan harrastamiselle ei juurikaan löydy. Restoratiivinen jooga on oiva stressinhallinnan työkalu jokaiselle, joka kaipaa arkeensa rauhaa ja palautumista, sekä haluaa ennaltaehkäistä uupumusta.

Iyengarjooga

Löydä kehosi linjaukset ja oivalla uutta

Iyengarjooga lähestyy joogaharjoitusta hyvin yksilöllisestä ja anatomisesti tarkasta lähestymistavasta. Iyengarjoogatunnilla käytetään paljon apuvälineitä, kuten seinää, tuolia, joogablokkeja ja -vöitä, joiden avulla asentoja linjataan kunkin oppilaan keholle sopiviksi. Tarkoitus on kehittää kehoa ja mieltä monipuolisesti, ja sitä käytetään myös terapeuttisena harjoituksena.

Kenelle iyengarjooga sopii?

Iyengar sopii sinulle, joka pidät tarkoista ohjeista ja yksilöllisestä opastuksesta. Iyengarjoogan aloittaminen onnistuu parhaiten joogastudiolla asiantuntevan iyengar-opettajan läsnäollessa. Pääset halutessasi toki nauttimaan yksilöllisestä opastuksesta ja tarkoista linjauksista muillakin kuin iyengartunneilla, mutta linjauksiin kiinnitetään tässä joogalajissa erityisen paljon huomiota.

Embodied-jooga

Kehotietoisuutta ja sisäistä viisautta

Embodied Flow, Embodied Yin sekä Authentic Flow ovat mm. somatiikkaa, liikemeditaatiota, tantrista filosofiaa sekä hathaa yhdistäviä joogatyylejä, jotka keskittyvät tarkkojen linjausten sijaan kehollisiin tuntemuksiin ja syvemmän kehomieliyhteyden löytämiseen. Vapaata liikettä ja useita eri näkökulmia yhdistellen embodied-painotteinen joogaharjoitus on kuin tutkimusmatka itseen, kehoon ja sen syvimpiin kerroksiin – kirjaimellisesti luihin ja ytimiin saakka.

Kenelle embodied-jooga sopii?

Uteliaalle sielulle, joka haluaa tutkimusmatkalle liikkeen ja meditaation avulla. Sinulle, joka haluat tutkia kehoa ja maailmaa uudenlaisista, kenties ei-niin-länsimaisista, näkökulmista. Fyysisestä näkökulmasta embodied-henkiset tunnit soveltuvat usein lähes kaikille, sillä tunnilla painotetaan löytämään omalle keholleen sopiva tapa liikkua.

Kundaliinijooga

Väkevää mediataatiojoogaa

Muista tämän listan joogalajeista poiketen kundaliinijoogan juuret eivät ole hathajoogassa, vaan sitäkin vanhemmassa filosofisessa suuntauksessa, tantrassa. Historiansa lisäksi kundaliinijooga poikkeaa muista myös siltä osin, että sen katsotaan asentojoogan sijaan olevan meditaatiojoogaa.

Kundaliinijooga lähestyy joogaa energeettisemmästä ja hengellisemmästä lähtökohdasta. Harjoitus sisältää mm. erilaisia hengitystekniikoita, toistuvia liikkeitä, mantroja sekä meditaatiota. Tavoitteena on poistaa energeettisiä tukoksia sekä löytää tietoista läsnäoloa.

Kenelle kundaliinijooga sopii?

Kundaliinijooga sopii sinulle, joka olet kiinnostunut tutkimaan itseäsi ja henkisyyttä energeettisestä näkökulmasta. Harjoituksen hengitystekniikat voivat olla voimakkaita, joten niitä suositellaan harjoittelemaan osaavan opettajan läsnäollessa.

Kundaliinijooga ei ehkä ole paras valinta sinulle, joka haluat aloittaa joogan sen fyysisempien hyötyjen, kuten voiman, liikkuvuuden ja tasapainon, vuoksi. Kundaliiniharjoitus painottaa kehon fyysisen harjoittamisen sijaan henkisempää lähestymistapaa.

Hotjooga

Hotjooga – etkä enää koskaan luule joogan olevan “pelkkää kevyttä venyttelyä”

Hot-jooga on nimensä mukaisesti lämmitetyssä tilassa tehtävä joogatunti, jossa hikipyyhe on pakollinen varuste. Hot-joogassa huone lämmitetään n. 38-asteiseksi, jolloin tunnelma joogatessa on trooppinen ja syke kohoaa sen mukaisesti. Joogastudiosta riippuen lämmitetyssä joogasalissa voidaan toteuttaa erilaisia joogalajeja flow-tunneista ja yin-joogaan, mutta yleinen tapa on opettaa kuuman joogan perinteistä 26 asanan liikesarjaa.

Kenelle hotjooga sopii?

Jooga sopii sinulle, joka haluat saada joogaharjoituksesta hien pintaan ja sykkeen ylös.

Koska lämpö notkistaa lihaksia ja niveliä entisestään, emme voi suositella hot-joogaa henkilölle, jolla on yliliikkuvat nivelet – kuumassa joogi venyy helpommin kehonsa sallimien turvallisten rajojen yli. Hotjoogaa ei suositella myöskään raskaanoleville.

Ilmajooga

Leijuvaa treeniä ja uudenlaisia kokemuksia

Ilmajooga on yksi uusimmista joogalajeista. Tunnilla käytetään katosta roikkuvaa silkkiliinaa, jonka avulla joogi pääsee kokemaan leijumisen ilot ja haasteet. Kehon painoa voidaan liinan avulla jakaa ja painovoimaa kohdistaa tiettyyn kehon osaan, mikä antaa perinteiselle asanaharjoitukselle uudenlaisia ulottuvuuksia. Ilmajoogatunnitkin ovat erilaisia – tunti voi olla lempeän avaava, rohkeutta vaativa tai fyysisesti haastava.

Kenelle ilmajooga sopii?

Kenelle tahansa, joka haluaa kokeilla jotain uutta! Aloittelijan kannattaa tutustua lajiin rauhassa ensikertalaisille suunnatulta tunnilta.

Ilmajooga voi fyysisyydellään asettaa haasteita, jos sinulla on vammoja tai muita liikkumisen rajoitteita. Mikäli sinulla on jokin vamma, sairaus tai muu henkinen tai fyysinen rajoite, varmistathan ensin lääkäriltäsi, että joogan kaltainen liike on kehollesi ok. Tämä ohje koskee toki kaikkia joogalajeja. 🙂

Mitkä joogalajit löydät Joogit-palvelusta?

joogalajit ja joogatyylit joogit heimossa

Joogit Heimon joogatunnit on suunniteltu ns. tavalliselle arjen sankarille, joka kaipaa elämäänsä palasen rauhaa, elinvoimaa ja hyvinvointia. Siksi Joogit-palvelun joogatunnit ovat lempeä sekoitus erilaisia joogatyylejä.

Joogaharjoituksemme ovat joko palauttavia ja rentouttavia tai energisoivia ja voimistavia. Lisäksi tarjoamme tekniikkaopastusta, hengitysharjoituksia sekä aloittelijalle sopivia meditaatioharjoituksia. Videomme ovat helppoja ja keskitasoisia, eli ne sopivat mainiosti sekä joogan aloittelijoille että jo jonkin aikaa jooganneille.

Tunneilla ammennamme niin hathajoogan, vinyasa flow’n, astangan kuin restoratiivisenkin joogan oppeja, ihmiskehon anatomiaa ja turvallisia linjauksia unohtamatta. Myös embodiment-ajattelu kulkee mukanamme siten, että harjoittelemme kuuntelemaan kehoa ja löytämään asennoista autenttisesti itselle sopivat variaatiot.

Heimon tekniikkavinkeissä ammennamme länsimaisen anatomian oppeja ja tutkimme, miten tuemme kunkin asennon turvallisesti lihaksia, niveliä ja luita fiksusti linjaten. Tekniikkavinkeissä opimme myös kivoja vinkkejä, joilla voit haastaa itseäsi ja oppia uutta.

Liity Heimoon ja kokeile erilaisia tuntejamme – kenties löydät sieltä sinulle sopivan tavan joogata. <3

Henna Haapanen

Joogi / jutun kirjoittaja
Henna on joogaopettaja ja Joogit-palvelun toinen perustajista. Koulutus- ja työtausta Hennalla on johtamisen ja markkinoinnin parissa. Joogaan Henna on syventynyt ja kouluttautunut tiiviisti yli 6 vuoden ajan ja hän inspiroituukin joogasta joka päivä uudelleen.

Lähetä kaverille:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on email
Share on pinterest
Share on linkedin

Tilaa joogapostia

Tykkäsitkö tästä? Tilaa uusimmat joogajuttumme suoraan sähköpostiisi.

100% asiaa, 0% roskaa.

0 0 ääniä
Arvosana
Tilaa ilmoitukset
Ilmoita
guest
0 Kommenttia
Inline Feedbacks
Näytä kaikki kommentit
0
Jaa tunnelmasi harjoituksen jälkeen!x
()
x
Joogit.fi

Kirjautuminen

Tilaa Uudet jutut sähköpostiisi

Juttuja joogasta ja hyvinvoinnista