Joogit

Parhaat aamurutiinit – minkä näistä valitset?

parhaat aamurutiinit
Tekevätkö aamurutiinisi sinulle hyvää? Auttavatko aamurutiinit sinua pääsemään tavoitteisiisi? 

Ota aamurutiinit haltuun Joogit Heimon avulla – osallistu aamuhaasteeseen!

Marraskuussa 2021 inspiroidumme aamurutiineista. Luvassa on motivoivia, energisoivia sekä lempeitä aamurutiineja, joista jokainen löytää juuri itselleen sopivimmat harjoitukset. Lue lisää artikkelin lopusta! Pääset mukaan yhdellä jäsenmaksulla. Tervetuloa. <3

“Torkutin taas ties kuinka monta kertaa ja nukuin melkein pommiin. Poltin kieleni kiireessä aamupuuroon ja läikytin kahvia valkoiselle paidalle. Ärsytti. Juoksin bussiin, stressitasot tapissa ja hikiläikät kainalossa jo ennen työpaikalle saapumista.”

…Tuo kuvaus on omasta elämästäni vuosien takaa. Aamuni olivat kiireisiä, väsyneitä ja ärsyttäviä. En tuntenut oloani kovin motivoituneeksi – saatikka elinvoimaiseksi. Inhosin aamuja ja julistin suureen ääneen olevani “iltavirkku henkeen ja vereen”.

Kuinkas kävikään.

Nykyään nautin aikaisista aamuista ja vaalin aamurutiinejani antaumuksella. Muutos on tapahtunut hiljalleen, yksi uusi rutiini kerrallaan. Ja se on kannattanut. Aamuni tuntuvat nykyään motivoivilta & energisoivilta.

Jos kaltaiseni “entinen aamumörkö” pystyi tähän, sinäkin pystyt! <3

TÄSSÄ ARTIKKELISSA:

Aamurutiinit asettavat päivälle suunnan

Sillä on väliä, miten aloitat päivän. Hyvinvointiasi ja tavoitteitasi tukevilla aamurutiineilla käynnistät päivän parhaalla tavalla – elinvoimaisena, motivoituneena ja valmiina uuteen päivään.

Ei, sinun ei tarvitse ryhtyä superihmiseksi tai muuttua iltavirkusta aamuvirkuksi.

Pienillä muutoksilla on suuri vaikutus. Aloita lempeästi yhdestä hyvinvointiasi lisäävästä rutiinista ja toista sitä, kunnes siitä tulee tapa. Tarvitset alkumatkalle ripauksen tahdonvoimaa ja itsekuria, mutta ajan mittaan alat huomata, että homma alkaa sujua lähes itsestään.

Tutkimuksen mukaan uuden tavan muodostumiseen menee ihmisestä ja tavan monimutkaisuudesta riippuen 18–254 päivää, keskimäärin 66 päivää. Tällä ajalla tarkoitetaan sitä hetkeä, kun uudesta rutiinista tulee tapa – se tulee tehtyä aikalailla automaattisesti ja vähällä “sisäisellä puljaamisella”.

Kun lisäät aamuusi niin fyysistä kuin henkistä hyvinvointia tukevia tapoja ja teet niitä säännöllisesti, alat huomata hyvien rutiinien voiman elämässäsi.

Mutta mitkä rutiinit ovat hyviä, mihin kannattaa panostaa?

Tähän ei ole yhtä oikeaa vastausta, sillä olemmehan yksilöitä. Voidaan kuitenkin yleistää, että jokaisen keho nauttii aamulla liikkeestä ja nesteytyksestä, ja mieli motivoinnista sekä hyvinvointia tukevista ajatuksista.

Kannustan siksi valitsemaan ainakin yhden rutiinin molemmista näistä "kategorioista":

- Tee jotain hyvää kehollesi
- Pidä huolta mielestäsi

Fyysiset aamurutiinit: pidä huolta kehostasi

aamurutiini: pidä huolta kehostasi

Yöpaaston ja nukkumisen jälkeen keho kaipaa erityisesti nesteytystä ja liikettä. Aamu on loistava hetki pitää kehosta huolta! Pienikin liike, ihan vaikka 5–15 minuutin vetreyttävä jooga tai reippailu raittiissa ilmassa tekee paljon.

Kun nesteytät ja liikutat kehoasi heti aamusta, saat aineenvaihdunnan käyntiin ja lihaskalvot vetreiksi. Saatat välttää sen avulla esim. istumatyöstä johtuvia jumeja ja kipuja!

Muutamia hyvinvointia lisääviä aamurutiineja – valitse sopivimmat tai luo omasi! 🙂

  • Kirkasvalo tai auringonvalo ilmoittamaan aivoille, että nyt on päivä – herätä itsesi kunnolla.
  • Nesteytys: nauti reippaasti vettä (etenkin, jos nautit myös kahvia – se kuivattaa).
  • Vetreytä keho yöjumien jäljiltä sinulle toimivalla liikkeellä (esim. lyhyt aamujooga, kehonpainotreeni, kävely)
  • Kylmä suihku tai pulahdus kylmään veteen (kylmäaltistuksella on tutkitusti lukuisia hyötyjä!)
  • Raitis ilma ja ulkoilu (koiranomistajille itsestäänselvyys 🙂 )
  • Ravitse kehoasi sinulle sopivalla aamiaisrutiinilla

Mielen aamurutiinit: pidä huolta Sinusta.

aamurutiini mielen hyvinvointi

Mielen ja kehon hyvinvointia on todellisuudessa vaikea erottaa toisistaan, sillä ne kulkevat käsi kädessä toisiinsa vaikuttaen. Omasta sisäisestä maailmastaan, mielenmaisemastaan, ajatuksistaan ja asenteistaan on tärkeää pitää huolta – ihan kuten kehostakin.

Kun muistutat aamulla itseäsi asioista, joista olet kiitollinen sekä suunnasta, mihin olet menossa, aloitat päivän hyvillä raiteilla. Sen jälkeen on helpompi keskittyä siihen, mikä on oikeasti tärkeää.

Muutamia mielen hyvinvointia lisääviä aamurutiineja:

  • Pidättäydy nappaamasta kännykkää käteen heti herätessä. Somen avaaminen heti aamusta on takuuvarmimpia keinoja vähentää läsnäoloa, keskittyneisyyttä ja aikaansaamista. Jos tämä on jo rutiini, voi siitä poisoppiminen olla yllättävän hankalaa. Kokeile korvata somerutiini jollain hyvinvointiasi lisäävällä tavalla!
  • Tee jotain maadoittavaa (etenkin, jos elät stressaavia aikoja). Kokeile esim. meditaatiota, hengitysharjoituksia tai lyhyttä kirjoitus- tai lukuhetkeä.
  • Listaa mielessäsi 3 asiaa, joista olet juuri nyt kiitollinen. Kiitollisuuden on tutkitusti todettu lisäävään mielen hyvinvointia.
  • Sisäisellä puheella on valtava merkitys mielen hyvinvoinnille. Kokeile lausua mielessäsi tai kirjoittaa aamuisin sinulle toimivia voimalauseita ja affirmaatioita. Esim. “Olen tärkeä, kiitollinen ja vahva. Tästä tulee hyvä päivä.”
  • Halaa läheisiäsi. Läheisyys tuottaa hyvän olon hormonia; oksitosiinia.
  • Tee (lyhyt) lista päivän tärkeimmistä tehtävistä. Mihin aiot keskittyä tänään? Aloita päiväsi tärkeimmästä sen sijaan, että ajautuisit somen ja sähköpostien vietäväksi. Sinä olet kuskin paikalla.

Joogit Heimon aamuhaaste – tule mukaan!

Marraskuussa 2021 Joogit Heimon jäsenyhteisössä inspiroidutaan aamurutiineista. Jaamme toimivimpia aamurutiineja, opimme yhdessä aiheesta uutta sekä kannustamme toisiamme löytämään kullekin ne kaikkein sopivimmat aamurutiinit.

Yhdistämme yllä listattuja rutiineja näppäriksi jooga-, meditaatio- ja kehonhuoltoharjoituksiksi. Luvassa on muun muassa:

  • Motivoiva aamumeditaatio
  • Hyvää tekevä hengitysharjoitus
  • Lyhyt, aamuun sopiva kehonhuoltorutiini
  • Energisoiva aamutreeni kehonpainolla
  • Lempeästi herättelevä aamujooga
  • Virkistävä, kiireisen aamun aamujooga
  • …Sekä valmentajien jatkuva tuki koko haasteen ajan! <3
parhaat aamurutiinit aamuhaaste

Pääset mukaan liittymällä jäseneksemme! Voit valita joko 1 kk, 3 kk, 6 kk tai 12 kk jäsenyyden (hinnat alkaen 12,25€/kk).

Mitä Joogit Heimon jäsenyys tarkoittaa? Heimon jäsenyyteen sisältyy rajoittamaton harjoitusvideokirjastomme käyttö. Videokirjastostamme löytyy jo yli 180 videota. Valikoimassa on joogaa, meditaatiota, hengitysharjoituksia, kehonpainotreenejä ja kehonhuoltoa. Voit joogata ja treenata missä ja milloin haluat! Lisäksi saat pääsyn kaikkiin valmiisiin joogaohjelmiimme. Pääset myös suljettuun FB-yhteisöömme, jossa me valmentajat vastaamme kaikkiin kysymyksiisi. Palvelumme sopii erinomaisesti joogan aloittelijoille ja jonkin aikaa joogaa harrastaneille. Lämpimästi tervetuloa mukaan. <3

LUE LISÄÄ JA LIITY JÄSENEKSI >>>

Otatko aamuhaasteen vastaan? Nähdään Heimossa! 🙂

Henna Haapanen

Joogi / jutun kirjoittaja
Henna on joogaopettaja ja Joogit-palvelun toinen perustajista. Koulutus- ja työtausta Hennalla on johtamisen ja markkinoinnin parissa. Joogaan Henna on syventynyt ja kouluttautunut tiiviisti yli 6 vuoden ajan ja hän inspiroituukin joogasta joka päivä uudelleen.

Lähetä kaverille:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on email
Share on pinterest
Share on linkedin

Tilaa joogapostia

Tykkäsitkö tästä? Tilaa uusimmat joogajuttumme suoraan sähköpostiisi.

100% asiaa, 0% roskaa.

0 0 ääniä
Arvosana
Tilaa ilmoitukset
Ilmoita
guest
0 Kommenttia
Inline Feedbacks
Näytä kaikki kommentit
0
Jaa tunnelmasi harjoituksen jälkeen!x
()
x
Joogit.fi

Kirjautuminen

Tilaa Uudet jutut sähköpostiisi

Juttuja joogasta ja hyvinvoinnista